GERT VOORJANS

Leopoldplaats 11 (étalage)

Pandora kon haar nieuwsgierigheid niet bedwingen toen ze een pithos (vat) cadeau kreeg van Zeus. Door het optillen van het deksel bevrijdde ze ziektes, rampen en zorgen die zich snel over de aarde verspreidden. Net op tijd sloot Pandora het deksel, met als gevolg dat hoop, gepersonifieerd door Elpis, als enige niet kon ontsnappen. Maar het kwade was al geschied, het zorgeloze bestaan van de mens was ten einde gekomen. Nu rest de vraag: is hoop kwaadaardig?

Shirley Villavicenzio Pizango (°1988, Lima) reflecteert hierover in het drieluik Elpis still there, Pandora (2022). Hoop kan met name refereren naar een mentale staat, waarbij geen werkelijke actie ondernomen wordt. Daarnaast benadrukt het werk het belang van beslissingsrecht voor vrouwen, iets wat nog steeds broodnodig blijkt. 

‘Vrouw zijn’ houdt een geheel spectrum in. Iedereen die zich vrouw voelt moet zich zonder beperkingen of voorop gelegde verwachtingen kunnen uitdrukken. Het drieluik verbeeldt een selectie van vrouwelijke verschijningsvormen (verpersoonlijkt door zelfportretten van de kunstenaar), die op hun beurt op een zeer brede manier geïnterpreteerd kunnen worden. Zo kan de maagd links een verwijzing zijn naar de letterlijke interpretatie van het woord maar eveneens naar het aseksuele of het onschuldige. Het middelste paneel toont op de voorgrond een sekswerker met daarachter een transvrouw. Rechts ziet men de moederfiguur in de zwangere vrouw. Centraal in het werk staan de schoonheid en (veer)kracht van vrouwen. 

Op vlak van compositie, proporties en de manier waarop de vrouw afgebeeld wordt, laat Villavicencio Pizango zich inspireren door oude meesters als Jan Van Eyck (°ca. 1390-1441) en Sandro Botticelli (°ca. 1445-1510). Zowel de keuze voor een drieluik als de blauwe tegels verwijzen naar het christelijke geloof.  Net als Van Eyck integreert de kunstenaar symbolische voorwerpen die de centrale boodschap kracht bij zetten. Zo staan de lelies links voor zuiverheid, vrouwelijkheid en liefde. De papaja verwijst naar het vrouwelijke geslachtsdeel en de kweeperen naar liefde en vruchtbaarheid. De vaas rechts is een eenduidige verwijzing naar het vat van Pandora (vaak foutief vertaald als een doos) waar een zelfportret van de kunstenaar op te zien is.  

 

Info: geukensdevil@geukensdevil.com